Da’ călătoria dom’le, cât a fost călătoria? Asta-i una dintre cele mai frecvente întrebări pe care le-am primit și căreia nu am reușit să îi răspundem până de curând. Din perspectiva noastră, banii reprezintă un subiect tabu, subiectiv și orice sumă de bani aș spune, unora li s-ar părea mare iar altora mică. Dacă aș fi spus de la început câți bani aveam pentru călătoria noastră probabil mulți ar fi râs și ar fi zis să stăm mai bine acasă. Noi am fost încăpățânați și aventurieri, am luat totul ca pe o provocare și am vrut să vedem că se poate și cu bani mai puțini.
LRM_EXPORT_20180623_193654_1024x683
Pentru început, trebuie să știi că SE Asiei este o destinație ideală pentru cei care nu vor să bage prea adânc mâinile în buzunar ca să caute bani dar și pentru cei care caută cazări și restaurante cu cât mai multe stele. Aici găsești de toate.
Ca să fim concreți de la început, am plecat de acasă cu vreo 6000 de euro (împreună). Aveam un bilet doar dus și prea puține planuri, cel puțin de întoarcere.
Am stat în Asia 12 luni și 9 zile, timp în care am călătorit în 7 țări: Thailanda, Indonezia, Malaysia, Cambodia, Vietnam, Singapore și Hong Kong și abia după vreo 6 luni am început să simțim că bugetul nostru începe să se micșoreze.
asia-coloring-map-east-in-world-map-coloring-page-southeast-asia-coloring-map.jpg
În cele 12 luni și câteva zile am cheltuit între 6700 și 7000 de euro, incluzând cazare, masă, transporturi, vize și alte cheltuieli necesare. Abia din Aprilie 2017 am început să monitorizăm cheltuielile, însă estimăm că Decembrie-Martie 2017 am cheltuit între 1500-1800 de euro. În Februarie- Aprilie 2017 am locuit în Bali, timp în care nu am plătit cazarea. Ne-am ocupat de o casă de vacanță iar ei ne-au asigurat cazarea.
După cum se vede în diagrama de mai sus, cei mai mulți bani ni s-au dus pe mâncare și transport. Transportul înseamnă bilete de avion și bilete de orice alt mijloc de transport, închiriat de motociclete, benzină, reparații de motocicletă. În ceea ce privește cazarea, am încercat să căutăm alternative așa încât să nu o plătim. Am avut multe colaborări datorită blogului pentru care nu am plătit. Însă cu maxim 20 de euro/ noapte găsești cazări foarte drăguțe, chiar și cu piscină în unele destinații. Necesare înseamnă produse cosmetice, mai câte o pelerină de ploaie și știți voi, cele necesare. Altele înseamnă ceva de care în mod normal ne-am fi putut lipsi însă nu am făcut-o. Aici intră câte un bilet la cinema, pedichiura mea, abonament la sală. La categoria de băuturi intră în principal cafelele lu’ Petri și așa mai rar câte un fresh, ice tea sau bere.
Sigur, fiecare călătorește în felul lui așadar dacă ești aici ca să îți spun cum să îți gestionezi bugetul, articolul acesta nu este pentru tine. Nu am o rețetă a succesului pe care să o fac publică. Noi am încercat să călătorim încet, ne-am alocat suficient timp de explorare pentru fiecare loc în parte. Nu am bifat chiar toate obiectivele turistice și ne-am comportat cam așa cum ne-am comporta acasă. Cu toate astea, pe parcursul călătoriei am fost nevoiți să cumpărăm și un laptop și două telefoane mobile care ne-au costat aproximativ 1000 euro. Am mai făcut și cursuri de scafandru plus câteva scufundări care au costat și ele undeva la 850 euro pentru amândoi.
Din Iulie 2017 și până în Decembrie 2017 am muncit și am câștigat bani. Ne-am întors acasă cu aproximativ 9.000 euro (împreună). După cum vezi, noi am avut de câștigat din toată experiența asta nu doar prieteni și povești pe viață însă și bani pentru următoarele călătorii.
Am câteva sfaturi bune de ținut în minte dacă te pregătești de o aventură pe termen nelimitat însă cu buget limitat: gândește-te de două ori înainte să dai banii pe ceva; încearcă să iti organizezi singur drumețiile și să depinzi cât mai puțin de agenții de turism. Google te ajută cu orice informație și cu un pic de conexiune la internet poți găsi răspunsuri gratuite. Renunță la restaurantele scumpe și mănâncă acolo unde mănâncă și localnicii. Nu doar că vei economisi bani însă și mâncarea va fi mai bună, ca la ea acasă. Sigur, din când în când o pizza, niște paste sau o banana bread e mai mult decât binevenită însă dacă vrei să ții de buget, nu face din excepțiile astea un ritual. Știai că 5 pizza în Hanoi te pot costa cât un bilet de avion? Folosește mijloacele de transport în comun pe cât posibil sau închiriază-ți un scuter care te va ajuta să te deplasezi oriunde vrei. E bine de știut că unele țări sunt mult mai scumpe decât altele așa că puțină documentare în avans despre ele nu strică. Spre exemplu Singapore e una dintre cele mai scumpe țări din lume.
Una peste alta, noi suntem mulțumiți de felul în care ne-am gestionat cheltuielile. Să călătorești pe termen lung poate să însemne mai puține cheltuieli decât ai avea acasă, nu trebuie să-ți donezi niciun organ. Totul depinde de tine și de nevoile tale.
Noi nu am cumpărat suveniruri ci am făcut poze, nu ne-am cumpărat multă îmbrăcăminte (oricum nu ar fi încăput în rucsaci) și niciunul dintre noi nu fumează. Dacă ajungi în Asia inspiră adânc, respiră, relaxează-te. Bucură-te de simplitatea oamenilor și a vieții de aici. Nu te comporta ca și cum e prima și ultima dată când ajungi într-un loc. Explorează, miroase, simte, trăiește!